Dupa ce si-a petrecut copilaria si adolescenta in Romania, la inceputul anilor 60 a pornit pe drumul succesului pana in Franta cu doi prieteni de nadejde care nu l-au parasit niciodata: o vioara si dragostea pentru muzica, transmisa din tata in fiu. Intalnirea cu compozitorul Michel Legrand a fost primul sau pas de la muzica clasica la cea de film. De la muzica lui Alexandru cel prea fericit, pana la cele peste trei sute de melodii compuse pentru film, pare sa nu fi fost decat un pas. Insa drumul unui artist de calibrul sau nu a fost usor deoarece trebuia mereu sa se autodepaseasca. Daca nu ati ghicit este vorba despre maestrul Vladimir Cosma.
|
Jurnalistul Vincent Perrot ( foto: Ilinca Sandu) |
Vladimir Cosma a plecat din Romania la inceputul anilor 60 impreuna cu parintii sai si cu o cultura muzicala dobandita la Conservatorul din Bucuresti pe care nu a incetat niciodata sa si-o consolideze. A plecat cu multe vise dar si cu dorinta de a fi cel mai bun. Intalnirea cu compozitorul Michel Legrand i-a deschis drumul spre muzica de film si a compus astfel peste trei sute de melodii de neuitat punandu-si astfel amprenta inconfundabila pe unele dintre cele mai cunoscute filme franceze si americane ale secolului XX: Marele Blond, Rabbi Jacob, Balul, Fata lui Mistral ecranizarile dupa romanele lui Marcel Pagnol, Gloria tatalui meu si Castelul mamei mele, nu sunt decat cateva dintre filmele a caror coloana sonora ii poarta numele. In luna decembrie, Institutul Cultural Roman de la Paris i-a dedicat o seara memorabila lui Vladimir Cosma in sala Bizantina a Palatului Behague. Maestrul l-a avut alaturi pe jurnalistul Vincent Perrot cu care a scris volumul publicat in 2009 si intitulat: Vladimir Cosma ca la cinema. Au depanat amintiri si au parcurs peste patru zeci de ani de cariera.
Vladimir Cosma si-a amintit de inceputurile sale ca si compozitor dar si de cei treizeci si cinci de ani de colaborare cu regizorul Yves Robert, intalnirea cu Francis Veber sau Claude Pinoteau. De-a lungul timpului Vladimir Cosma a colaborat cu cantareti ca Nana Mouskouri pentru muzica filmului Fata lui Mistral, Mireille Mathieu pentru ecranizarea romanului lui Judith Krantz Till we meet again sau Richard Sanderson pentru pelicula Petrecerea 1 si 2 si Studenta care au avut-o ca protagonista pe Sophie Marceau.
|
Soprana Sarah Pagin (foto: Ilinca Sandu) |
Cu ocazia reintalnirii cu Vladimir Cosma au fost invitati sa interpreteze piesele maestrului, soprana Sarah Pagin, fiica celebrei violoniste Silvia Marcovici, Richard Sanderson, chitaristul Philippe Cathrine dar si muzicieni care i-au acompaniat intr-un spectacol care a durat aproape trei ore.
|
Vladimir Cosma, Teodor Cosma si Vincent Perrot (foto: Ilinca Sandu) |
|
Tata si fiu din nou pe scena (foto: Ilinca Sandu) |
Surpriza serii a fost de departe si cea mai emotionanta, pentru ca Vladimir Cosma si-a dorit sa-i aduca un omagiu tatalui sau care in luna agust a acestui an a implinit venerabila varsta de o suta de ani. Publicul l-a putut aplauda pe maestrul Teodor Cosma care a urcat pe scena si a interpretat cateva dintre piesele compuse de fiul sau.
„Cand ai avut un succes ti se pare minunat dar pe urma esti tributar acestui succes. Trebuie sa ai un succes si mai mare. Daca faci mai putin esti imediat uitat”. A marturisit Vladimir Cosma.
|
Vladimir Cosma: autografe (foto: Ilinca Sandu) |
|
Impreuna la ICR Paris (foto: Ilinca Sandu) |
|
Jazz cu Philippe Catherine (foto: Ilinca Sandu) | |
Nenumaratele premii castigate dar si programul foarte incarcat de la care nu s-a abatut niciodata nici macar pentru a pleca in vacanta, sunt dovezile vii ca a castigat pariul cu memoria. Melodiile sale au intrat pentru totdeauna in patrimoniul cultural francez. Piesele sale inspirate din muzica romaneasca care nu l-a parasit niciodata, este stindardul cu care a dus mai departe numele tarii sale de origina si l-a suit pe cele mai inalte culmi. La cei sapte zeci de ani impliniti anul acesta Maestrul Cosma are inca foarte multe proiecte printre care si dorinta de a reveni macar o data in tara.