In perioada lui Ceausescu arhitectura a luat un mare avant. Dezvoltarea a fost reprezentata atat prin contructia a foarte multe cladiri de locuit (arhitectura utilitara).
S-au realizat mari investitii in fabrici si centre industriale,multe constructii sociale : scoli, cladiri administrative, primarii.
Industria militara cat si cea chimica erau foarte puternice, iar ideea de a iriga intreaga tara avea un rol primordial.
Astfel, s-a ajuns ca industria militara romaneasca sa fie a parta exportatoare de armament din lume. Dar poate cele mai reprezentative investitii in constructii, reprezinta Canalul Dunare Marea Neagra si Metroul Bucuresti. Aceste investitii s-au facut atat prin imprumuturi externe (12 miliarde de dolari) cat si printr-o organizare cvazi militara, dictatoriala in sistemele de constructii. Toate investitiile erau planificate existant cincinale prin care se hotara ce anume trebuie realizat si termenul proiectului respectiv. Acestea erau inspirate si hotarate de PCR (Partidul Comunist Roman) dirijat fatis de Nicolae Ceausescu.
Politicul reprezinta forta conducatoare in lucrarile de investitii.Ceausescu a cautat ca prin politica de subordonare a Romaniei atat Americii cat si Rusiei, sa fie lasata sa faca aceste investitii. Ambele puteri economice si militare au cautat sa atraga Romania in sfera lor de influenta si acest lucru a insemnat o independenta politica si militara fata de terti.
Un exemplu clasic : Dunare-Marea Neagra.
Scopul era de a construi unu canal pentru a scurta intrarea vaselor marine pe Dunare. (Reteaua fluviala fiind cel mai economic sistem de circulatie intre Est si Vest in Europa).
Inca din secolul XIX-lea si in special in secolul XX au fost nenumarate proiecte pentru realizarea acestui tel.
La inceputul comunismului in Romania sovieticii erau reprezentati de Stalin. Canalul inseamna distrugerea in masa a burgheziei si intelectualitatii romanesti. Af fost o inchisoare si o sperietoare a poporului roman. O data cu disparitia lui Stalin lucrarile canalului s-au sistat. Majoritatea detinutilor au fost eliberati , iar partidul pentru a nu arata ca acest proiect a fost o nereusita,a initat un mare proces in care trei ingineri au fost condamnati la moarte si executati, considerand ca din cauza acestor trei oameni s-a sistat constructia.
Prin relatiile economice pe care le-a avut Ceausescu cu Sahinsahul Iranului, pe vremea aceea, un « politist » al Statelor Unite si al Europei in vederea stagnarii eforturilor revolutionare a lumii arabe, s-a hotarat ca prin banii iranieni sa se inceapa constructia unui canal prin care petrolul iranian sa fie transportat in restul Europei.
Prin portul turcesc Trebizonda petrolul iranian ar fi ajuns prin patru « pipe-line-uri », s-ar fi transportat prin vase pana la Constanta si de acolo prin noul canal direct in Porturile Germane, Belgiene, Franceze...etc.
Ps. Multumiri Arh. Roguski, prieten drag de familie si sustinator al meu pe perioada Lucrarii de diploma, fara de care aceste informatii pretioase noua tuturor, nu ar fi vazut lumina zilei.
Va urma...
No comments:
Post a Comment